Heeft jouw bedrijf verborgen verliezen?

Als je wilt dat jouw bedrijf blijft voortbestaan zal je winst moeten maken. Je zal meer opbrengsten moeten genereren dan dat je kosten hebt, zodat het je daadwerkelijk iets oplevert: winst.

Uiteraard zijn opbrengsten en kosten niet de enige factoren, inkomsten en uitgaven zijn minstens zo belangrijk. Daarover lees je meer in een eerder artikel over het belang van geldstromen

Maar nu wil ik me even richten op de winst. De meerwaarde die jouw bedrijf levert.

Want lever je die wel voor alle producten en diensten? Met andere woorden: leveren al jouw producten en diensten winst op?

Ik heb het dan nog niet eens over evenveel winst per product, want het is heel logisch dat niet alle producten even winstgevend zijn.

Maar er zit een verschil tussen minder winstgevend (wat nog prima is) en verliesgevend. Dat laatste wil je namelijk niet, dan kost het je geld om dat product te leveren en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Dus mijn vraag aan jou is: hoe zit dat bij jou? Leveren al jouw producten een (bescheiden) bijdrage aan de winst of zijn er producten waarop je inlevert?

Of weet je het misschien niet? Dat kan ook natuurlijk; dat je wel weet dat je aan het einde van de rit winst maakt, maar hoe dat verdeeld is over de producten, geen idee…

En dat niet weten is niet alleen zonde, maar kan ook nog eens gevaarlijk zijn voor de winst en toekomst van je bedrijf.

Want stel nou dat jij een product hebt dat je alleen maar geld kost waar jij je niet bewust van bent. Jij besluit om een grote marketingcampagne te doen om je (verliesgevende!) product extra te promoten. Dan geef jij dus in feite geld uit om meer verlies te draaien. En dat wil je uiteraard niet.

De winstgevendheid bepalen

Om dit soort situaties te voorkomen is het dus belangrijk dat jij weet hoe het met de winstgevendheid van de verschillende producten (of productgroepen) staat.

Hiervoor ga je per product kijken wat de opbrengsten en kosten zijn.

De opbrengsten zijn relatief eenvoudig:

Verkoopprijs per product * aantal verkochte producten

De kosten zijn iets lastiger en bestaan uit 3 delen:

  1. De (variabele) inkoopprijs per product. Dit is de prijs die jij aan grondstoffen of inkoopprijs hebt betaald per product. De totale kosten zijn dan: inkoopprijs per product * aantal verkochte producten.
  2. De overige variabele kosten per product. Dit zijn kosten die je maakt waarvan de hoogte van de kosten afhankelijk zijn van het aantal producten, maar die niet tot de inkoopprijs of grondstoffen behoren. Voorbeelden hiervan zijn verpakkings- of verzendkosten. De totale kosten zijn: overige variabele kosten per product * aantal verkochte producten.
  3. Tenslotte heb je nog de vaste kosten. Dit zijn kosten die je hebt ongeacht het aantal producten dat je verkoopt. Dit zijn bijvoorbeeld huurkosten, reclamekosten of administratiekosten. Hiervoor gebruik je het totale bedrag aan kosten die je hebt.

Samengevat: de winstgevendheid bepaal je door de opbrengsten (verkoopprijs * aantal producten) te verminderen met de totale kosten:

  • (Variabele) inkoopprijs
  • Overige variabele kosten
  • Vaste kosten

Hoe verdeel je de vaste kosten?

Wanneer je meerdere soorten producten of productgroepen verkoopt, is het verdelen van de opbrengsten en variabele kosten simpel: je weet voor welke producten deze kosten gemaakt zijn, dus daar horen ze bij.

Voor de vaste kosten ligt dat anders; deze zijn vaak niet 1 op 1 gerelateerd aan een product. Hoe ga je namelijk de huurkosten van je pand verdelen over je producten? Een reclamecampagne kan je wellicht aanwijzen aan 1 product, maar als je meerdere producten in de campagne had staan, hoe doe je het dan?

Je zal dus de vaste kosten moeten gaan verdelen over je producten. Hoe je dit doet is afhankelijk van wat jij realistisch vindt.

Stel dat je 5 producten hebt, dan zou je je kosten evenredig kunnen verdelen en ieder product 20% van de vaste kosten geven. Maar als jij 50% van je tijd, ruimte, marketing enzovoorts besteed aan 1 product is het logischer om 50% van deze kosten aan dat product toe te kennen en de overige 50% te verdelen over de andere 4.

Jezelf niet voor de gek houden

Hoe je deze verdeling maakt is geheel aan jou maar houd wel rekening met de volgende 2 zaken:

  1. Je moet de volledige 100% aan vaste kosten verdelen, niet meer, maar zeker niet minder. Alle kosten moeten gedekt worden door de verkoop van je producten.
  2. De verdeling van je vaste kosten moet realistisch zijn en niet gebruikt worden om producten meer of minder winst- of verliesgevend te laten zijn. Uiteindelijk hou je daarmee alleen maar jezelf voor de gek.

Dus wees realistisch en eerlijk in de verdeling van de vaste kosten. Dan kan je dit meerdere jaren gebruiken. En als er dan toch iets gebeurt waardoor je de verdeling moet aanpassen, kan dat altijd nog.

Wanneer je weet hoe het staat met de winstgevendheid van jouw verschillende producten weet je waar je aan toe bent. Als een product verliesgevend blijkt te zijn, kan je verder onderzoeken hoe dit komt. Is je verkoopprijs te laag of verkoop je te weinig producten? Een break-even-point berekening kan je hier meer inzicht in geven.

Tijd voor besluiten

Met deze informatie kan jij besluiten wat je wilt: blijf je doorgaan met je verliesgevende product en proberen deze winstgevend te maken? Of besluit je om afscheid te nemen van dat product? Als je dat besluit, bedenk dan ook wat de gevolgen voor je andere producten zijn. Worden deze vaak samen gekocht? Heeft je verliesgevende product toegevoegde waarde voor je andere producten?

Maak een inschatting van de impact op de verkopen van je andere producten als je het product uit je assortiment haalt. Wat doet het met de winstgevendheid van de andere producten (je vaste kosten moeten dan door minder verkopen gedeeld worden) en wat doet het met de totale winstgevendheid van je bedrijf.

Het klinkt misschien tegenstrijdig maar er zijn situaties waarin het voor de totale winstgevendheid van je bedrijf beter is om een verliesgevend product aan te houden. Je zal je dan willen richten op het verminderen van het verlies door kosten te verlagen of de verkoopprijs te verhogen.

Een verliesgevend product wil dus niet altijd zeggen dat je het uit je assortiment moet halen. Dit zal je per situatie moeten bekijken. Met het winstgevendheid template kan jij dit op een simpele manier berekenen en spelen met de cijfers; wat gebeurt er als er een product verdwijnt, wat doet welke verdeling van de vaste kosten? Dit template laat op een eenvoudige manier zien hoe het met de winstgevendheid van jouw producten staat.

Close

Ja, ik wil op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en meld mij aan voor de nieuwsbrief.