Van overzicht naar inzicht

Waarom zou je inzicht willen?

Om je bedrijf goed te kunnen sturen heb je inzicht nodig.

Inzicht in hoe je ervoor staat, hoe je klanten betalen, hoe je verkopen zijn, hoe je winst eruit ziet én hoe je geldstromen eruit zien. 

Met deze informatie weet je namelijk waar je staat. En als je weet waar je staat, weet je ook welke kant je op moet sturen om daar te komen waar jij wilt zijn.

Om een beeld te krijgen van je huidige positie zal je inzicht moeten krijgen in je cijfers.

Dit inzicht kan je antwoord geven op veel verschillende vragen zoals:

  • Waar komt je geld vandaan?
  • Wie zijn je klanten
  • Wat zijn hun overeenkomsten?
  • Wanneer heb je een piek in je verkopen?
  • Zijn je verkopen stabiel of juist niet?
  • Wanneer heb je grote uitgaven?
  • Welke producten leveren het meest op in aantallen
  • En welke producten verkopen het best wanneer je kijkt naar de euros?
  • Hoe betalen je klanten
  • Welke klanten betalen slecht of misschien zelfs niet?

Zo kan het rijtje vragen eindeloos doorgaan. Allemaal vragen waarvan het antwoord jou kan helpen om je bedrijf te sturen. Om beslissingen te nemen die je bedrijf ten goede komen. 

Op basis van de inzichten die je krijgt ga je acties ondernemen. Na een tijdje ga je het effect van die acties evalueren; hebben ze je bedrijf inderdaad de goede kant op laten gaan? Of is er ergens iets anders opgedoken? Zijn er misschien nieuwe aandachtspunten bijgekomen? 

Hierdoor zullen jouw inzichten vernieuwen waardoor jij jouw bedrijf blijvend kan sturen op cijfers en jij jouw bedrijf kan laten bloeien.

Hoe pak je dat aan, inzicht krijgen?

Om inzicht te kunnen krijgen heb je overzicht nodig. 

Want hoe kan je zien hoe iets in elkaar steekt, wat de patronen zijn, hoe iets verloopt als je er geen duidelijk en concreet beeld van hebt? Een overzicht is zo'n beeld. In een overzicht zet je alles naast elkaar wat relevant is voor jou, zodat jij daar je inzichten uit kan halen.

Dus je eerste stap om inzicht te krijgen is het maken van een overzicht. En dan komt de vraag; hoe doe je dat, waar begin je en hoeveel tijd gaat dat kosten?

Voor de volledigheid: je kan iemand inhuren om dit voor je te doen. Er zijn genoeg boekhouders en financieel analisten die zo'n overzicht voor je kunnen opstellen. Dit doen ze uiteraard niet gratis en aangezien dit niet iets is wat je binnen 5 minuten gedaan hebt, is dit iets wat je snel veel geld kan gaan kosten, het is namelijk een continu proces.

Het krijgen van inzicht, nemen van beslissingen en dus het sturen op cijfers is iets wat jij als ondernemer echt heel goed zelf kan doen. Het zal je in eerste instantie misschien iets meer tijd kosten om je basis goed te krijgen, maar zodra je basis staat is het daarna een kwestie van aanvullen en verversen.

Maar waar begin je dan?

Als jij al specifieke aandachtsgebieden hebt begin je daar. Dan ga je al de informatie verzamelen over dat onderwerp en breng je in kaart wat er feitelijk aan de hand is. Door die informatie overzichtelijk en inzichtelijk te maken kan je onderbouwde beslissingen maken voor jouw bedrijf.

Het kan natuurlijk ook goed zijn dat je (nog) geen specifiek aandachtsgebied hebt. In dat geval is het aan te raden om met een wat algemener overzicht en inzicht te beginnen. Bijvoorbeeld in je geldstromen, of in je klantenbestand. 

Door een algemener overzicht en inzicht op te stellen kan je een goed beeld krijgen van welke onderdelen er wel goed lopen en waar je op moet letten. Dan weet je waar je op moet gaan focussen en is het makkelijker om de juiste acties te gaan bepalen. 

Daarnaast zorgt het hebben van een algemeen overzicht en inzicht er ook voor dat je geen nieuwe probleemgebieden mist. Als jij namelijk alleen die gebieden in kaart brengt waarvan jij weet dat er problemen zijn verlies je de rest uit het oog. En misschien zit daar wel een oplossing voor jouw probleem of ontstaat daar een ander probleem dat je pas te laat in de gaten krijgt.

Daarom raad ik aan om een algemener overzicht en inzicht op te stellen en van daaruit te gaan focussen op deelgebieden. 

Om een voorbeeld te geven:

Je hebt in jouw bedrijf heel hoge uitgaven en die wil je graag naar beneden hebben. Je weet dat je hoge verzekeringsuitgaven hebt, dus je gaat op onderzoek uit of je die omlaag kan krijgen. Je focust je dan alleen op je verzekeringen en kijkt niet naar de andere uitgaven die je hebt.

Maar als jij al je geldstromen in kaart brengt, maak je al je inkomsten en uitgaven inzichtelijk.

Stel nou dat uit dit inzicht blijkt dat jouw inventarisuitgaven extreem hoog zijn ten opzichte van de rest. Dan kan je hier op focussen en zien wat er aan de hand is. Waarom geef je hier zoveel aan uit? Waar kan je kosten verminderen of misschien zelfs schrappen?

Het kan dus zijn dat je door een algemener overzicht tot andere inzichten komt dan dat je van te voren had verwacht. Wellicht komen hier heel verrassende zaken uit naar voren die je op een eenvoudige manier kan aanpakken.

Ga dus aan de slag en maak jouw overzicht en krijg de nodige inzichten. Zodat jij jouw bedrijf kan gaan sturen op cijfers.

Kan je wel wat hulp gebruiken om je cijfers overzichtelijk te krijgen? Kijk dan eens rond bij mijn templates waarmee ik je een groot deel van het werk uit handen neem.

 

Close

Ja, ik wil op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en meld mij aan voor de nieuwsbrief.