Waarom winst maken alleen niet genoeg is.

Omzet en winst.

Dat zijn de 2 begrippen die iedere ondernemer kent.

Omzet draaien; dat is belangrijk. Daar kan je je bedrijf mee draaiende houden. En dan het liefst ook nog genoeg onder de streep overhouden zodat jij je rekeningen kan betalen. Dus is het doel om die felbegeerde winst zo hoog mogelijk te krijgen én te houden.

 

Maar eigenlijk he….

Zijn omzet en winst alleen maar rekenkundige cijfertjes op papier.

De rekensom van aantallen die je verkocht hebt en voor welke prijs is je omzet. Haal daar dan de kosten en belastingen vanaf en je komt uit op je winst. Dat is puur rekenen. Dat zijn puur boekhoudkundige termen.

Kijk ook eens naar je geldstromen.

Minstens zo belangrijk zijn de geldstromen. De daadwerkelijke opbrengsten en kosten uitgedrukt in transacties die ook echt plaatsvinden en die je dus kan zien op je bankafschrift.

Dan heb je het over geld dat echt binnenkomt en er ook echt uitgaat. Dat zijn de daadwerkelijke geldstromen.

En dat is iets anders dan de boekhoudkundige plussen en minnen die je winst vormen. Die plussen en minnen zijn namelijk bedragen die alleen maar op papier staan. Het is helemaal niet zeker dat dat geld ook echt binnen gaat komen of er ook echt uit zal gaan.

Waarom zijn geldstromen zo belangrijk?

Even een voorbeeld om het duidelijker te maken:

Stel je verkoopt aan een klant en je hebt de afspraak gemaakt dat die klant jou binnen 30 dagen betaalt. Op het moment dat jij de factuur schrijft, ga je dit bedrag boeken. De verkoop wordt dan opgenomen in de boekhouding en wordt gezien als omzet en is dus winst verhogend.

Maar wie zegt dat die klant betaalt? Wat als die klant keer op keer smoesjes heeft of geldproblemen heeft en niet kan of wil betalen? Het bedrag van de verkoop is dan al wel onderdeel van je omzet, je moet de BTW afdragen, je voorraad is weg, je winst is omhoog dus daar moet ook belasting over betaald worden. Allemaal onderdeel van de omzet en winst die jij als ondernemer als doel ziet. 

Maar ondertussen heb jij nog geen geld gezien. De geldstroom heeft nog niet plaatsgevonden. Je hebt dus wel de opbrengsten (winst), maar niet de inkomsten (geldstromen). En als dat vaak gebeurt, dan kom je toch in de problemen.

De andere kant op kan natuurlijk ook: wanneer je grote uitgaven hebt waarvan je de kosten niet in 1 keer boekt omdat je dit over meerdere jaren gaat afschrijven.

Een goed voorbeeld hiervan is de aanschaf van een auto: stel je koopt een bedrijfswagen voor €20.000 en verwacht dat je die 5 jaar gaat gebruiken en dat de auto dan helemaal op is. Je gaat dan ieder jaar 1/5 deel aan kosten boeken; dus €4.000 kosten per jaar. Maar…. Je moet die €20.000 voor de aanschaf wel in een keer betalen en niet pas over 5 jaar. Nee, die moet je nu betalen.

Dus je kosten (winst) zijn €4.000 per jaar voor de komende 5 jaar, terwijl je nu wel in een keer €20.000 aan uitgaven (geldstromen) hebt.

Er zit dus een wezenlijk verschil tussen opbrengsten en kosten (winst) aan de ene kant en inkomsten en uitgaven (geldstromen) aan de andere kant.

Begin je het verschil te merken? Voel je al aan waar je op moet gaan letten? Het is voor de gezondheid van je bedrijf heel belangrijk om naast je winst ook je geldstromen goed in kaart te brengen.

Weten waar je geld vandaan komt is een ding, weten wanneer je geld binnenkomt is iets anders. En dit laatste kan het verschil betekenen tussen succes en faillissement.

Want je kan nog zoveel omzet draaien en winst maken, maar als je het geld niet binnenkrijgt kan je de facturen niet betalen. En dat kan uiteindelijk tot je faillissement leiden. 

Inzicht is key

Daarom ben ik van mening dat je niet alleen moet focussen op winst, maar dat je ook goed inzicht moet hebben in je geldstromen. Zoek uit wanneer je geld binnenkomt en wanneer je het uitgeeft, waar het vandaan komt en naar toe gaat. Ontdek waar je problemen zitten en gebruik deze inzichten om écht aan het stuur te staan van jouw bedrijf. 

Het krijgen van inzicht is echt niet moeilijk. Het lijkt misschien zo omdat je niet weet waar je moet beginnen of hoe je het aan moet pakken. Maar daar kan ik je bij helpen, dat is namelijk de reden dat ik Stuur op Cijfers heb opgericht. Zodat ik mijn jarenlange ervaring op dit gebied kan inzetten om ondernemers te helpen inzicht te krijgen in hun cijfers. Zodat je kan gaan sturen op die cijfers. 

Benieuwd naar mijn templates? Hier vind je ze

Close

Ja, ik wil op de hoogte blijven van nieuwe artikelen en meld mij aan voor de nieuwsbrief.